امروز : دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱۱ تا ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ – شماره ۱۵


در هفته‌ میلادی گذشته نتیجه کنفرانس خبری بانک مرکزی اروپا همراه با انتشار گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی آمریکا، اروپا و چین نوساناتی را در نرخ برابری ارزها و کالاها از جمله طلا موجب گردید.

دوشنبه: در اولین روز هفته انتشار گزارش مطلوبی از وضعیت بخش تولیدی چین که با امیدوار کردن معامله‌گران نسبت به اوضاع اقتصادی کشور مزبور، زمینه را برای انجام معاملات پرریسک‌تر فراهم کرده بود بازارهای سهام را رونق بخشید.

ظاهراً سرمایه‌گذاران خبر فوق را مثبت ارزیابی کردند و امیدوار شدند شاید روند رشد اقتصادی چین که از ابتدای سال جاری نگران‌کننده بوده جان تازه‌ای گرفته است. به علاوه در این روز ارزش یورو تنزل یافت چراکه گزارش‌های اخیر منتشر شده از وضعیت کشورهای اروپایی گمانه‌زنی‌ها از اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر از سوی بانک مرکزی اروپا (ECB) را افزایش داده‌اند. به طور کلی بازار روز دوشنبه در انتظار نتیجه نشست بانک مرکزی اروپا و گزارشی از وضعیت اشتغال در آمریکا به سر می‌بُرد که قرار بود در روزهای پایانی هفته منتشر شوند. چراکه همه اعتقاد داشتند چنین مواردی قطعاً تاثیر بسزایی بر نگرش افراد نسبت به اوضاع خواهند ‌گذاشت.

سه شنبه: در روز سه‌شنبه آمار و ارقام نه چندان رضایت‌بخشی از میزان تورم در اروپا اعلام شدندکه احتمال عملی شدن نیت خیر ECBبه منظور کمک به اقتصاد اروپا با اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر را افزایش ‌‌داد. در عین حال نگرانی ناشی از خبرهای مذکور بازارهای سهام را تا حدی از رونق انداخت.

چهارشنبه: در شرایطی که تمایل به ریسک‌پذیری در بازارهای سهام روز چهارشنبه تا حدی محسوس بود، اما چون سرمایه‌گذاران معطل نشست‌ها و گزارش‌هایی بودند که تکلیف آنها در روزهای پنج‌شنبه و جمعه روشن می‌شد، باز هم در اتخاذ موقعیت معاملاتی جدید جانب احتیاط را نگه می‌داشتند. اینکه آیا سرانجام بانک مرکزی اروپا قاطعانه خبر از اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر خواهد داد و یا بهبودوضعیتاشتغال در آمریکا خیال افراد را از ادامه روند رشد اقتصادی این کشور راحت خواهد نمود مسائلی نبودند که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت.

پنج شنبه: همانطور که انتظار می‌رفت سرانجام بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه از بسته حمایتی خود پرده برداشت. این بانک با هدف کمک به رونق اقتصادی و کاهش رکود نه تنها نرخ بهره را از ۰٫۲۵ به ۰٫۱۵ درصد و نرخ سپرده‌های بانک‌ها نزد بانک مرکزی را تا منفی ۰٫۱ درصد تنزل داد بلکه در کنفرانس خبری خود اظهار داشت اگر لازم باشد سیاست‌های جسورانه‌تری را هم در پیش خواهد گرفت.

اولین واکنش بازار افت شدید ارزش یورو تا کمترین سطح خود در چهار ماه اخیر بود. اما به مرور شاهد احیای نرخ برابری یورو به دلار بودیم چراکه با ارزیابی پیامدهای اقدامات مذکور مشخص شد کاهش نرخ‌های بهره و سپرده بانکی که تاثیر مثبتی بر وام‌دهی بانک‌ها می‌گذارد برای اقتصاد منطقه و حتی یورو مفید خواهد بود. به بیان دیگر با توجه به اینکه رکود موجود در اروپا اقتصاد را دچار مشکل می‌کند، لازم است برای بالا بردن سطح تورم ۰٫۷ درصدی تا نرخ هدف ۲% تلاش شود. به همین دلیل فعلا نگرانی خاصی در مورد رشد تورم (که اثر معکوس بر ارز می‌گذارد)وجود ندارد.

جمعه: در روز پایانی هفته رشد ریسک‌پذیری و رونق بازارهای سهام خبر از مثبت بودن جو روانی موجود ‌می‌داد. چراکه سرانجام نتیجه همان گزارشی از بازار کار آمریکا رضایتبخش اعلام شد که تمام هفته گذشته، سرمایه‌گذاران را در انتظار نگه داشته بود. در این میان تعهد بانک مرکزی اروپا در رفع مشکلات اقتصادی منطقه نیز کم و بیش حس خوبی را به همراه داشت. از سوی دیگر علی رغم اینکه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول اذعان داشتنداقتصاد چین در سطح متعادلی قرار دارد، دولت کشور مزبور در نظر دارد ذخیره قانونی بانک‌های تجاری نزد بانک مرکزی را کاهش دهد. البته زمان دقیق اجرایی شدن تصمیم فوق هنوز مشخص نیست ولی به هر حال می‌تواند حاکی از مصمم بودن کشور مذکور در اجتناب از تشدید مشکلات ناشی از کند شدن رشد اقتصادی باشد و شاید IMF و بانک جهانی بیش از حد خوش‌بین هستند.



15-3



15-2





دوشنبه: درحالیکه به نظر می‌رسید معامله‌گران به نوعی منتظر کاهش بیشتر بهای طلا بودند، رشد بازارهای سهام و شاخص دلار و نیز پایین بودن سطح خرید فیزیکی طلا به افت بهای این کالای گرانبها انجامید. البته مراکز مهم خرید فیزیکی طلا در هونگ کونگ و چین هم تعطیل بودند که همین مسئله از حجم معاملات می‌کاست.

سه شنبه: در این روز بااینکه چشم‌انداز مثبت سرمایه‌گذاران نسبت به اوضاع اقتصادی و افت خرید فیزیکی طلا مخصوصا از سوی چین ریزش بهای طلا تا کمترین سطح خود در چهار ماه اخیر را در پی داشت اما در نهایت محافظه‌کاری معامله‌گران اندکی تقاضا برای طلا به عنوان کالایی با حاشیه ایمنی بالاتر را تقویت کرد.

چهارشنبه: پایین بودن سطح خرید فیزیکی طلا از سوی آسیا، بالارفتن شاخص دلار و نیز بازارهای سهام نسبتاً مثبت به افت بهای طلا منجر گردید.

پنج شنبه: اعلام خبر کاهش نرخ بهره اروپا و تصمیم ECB مبنی بر اجرای برنامه‌های حمایتی بیشتر موجب شد بهای طلا بالاترین رکورد رشد خود در مقیاس روزانه را طی سه هفته اخیر به ثبت برساند.

جمعه: در پی انتشار خبر مثبتی از بازار کار آمریکا نه تنهابا افزایش گمانه‌زنی‌ها از ادامه روند کاهشی برنامه‌حمایتی فدرال رزرو از تقاضا برای طلا کاسته شدبلکهرشد شاخص دلار هم مانع قوت گرفتن قیمت آن گردید.

15-6





15-7



دوشنبه: بااینکه بهبود اوضاع اقتصادی چین به عنوان دومین مصرف‌کننده بزرگ انرژی در جهان از عوامل حمایت‌کننده بهای نفت محسوب می‌شد اما رشد شاخص دلار و درنتیجه گران شدن این کالا برای دارندگان سایر ارزها فشار رو به پایینی بر سطح تقاضا وارد ساخت و در نهایت موجب افت بهای این کالا گردید. از سوی دیگر افزایش عرضه نفت اوپک (مخصوصاً از سوی آنگولا و عراق) تا حدی از نگرانی‌های مربوط به صادرات نفت لیبی ‌کاست.

سه شنبه:  گمانه‌زنی‌ها از کاهش موجودی ذخایر نفت آمریکا طی هفته گذشته، انتشار گزارش مثبتی از بازار خودرو در آمریکا همراه با افت شاخص دلار از عوامل موثر بر قوت گرفتن بهای نفت خام در این روز بودند.

چهارشنبه: بااینکه گزارش EIA نشان می‌داد موجودی ذخایر نفت آمریکا طی هفته گذشته ۳٫۴ میلیون بشکه کاهش یافته است اما در نهایت رشد شاخص دلار و آرام شدن اوضاع اوکراین جو روانی موجود را تحت الشعاع خود قرار داد و به افت قیمت نفت خام در بازارهای جهانی انجامید.

پنج شنبه: بااینکه خبرها از اروپا و تلاش بانک مرکزی آن برای رفع مشکلات اقتصادی موجود چشم‌انداز تقاضا از سوی اروپا را مثبت کرد اما در کل کم شدن نگرانی‌ها از تحولات سیاسی در اوکراین، تقویت شاخص دلار و نیز بالا بودن عرضه پالایشگاه‌ها قیمت نفت را به کاهش واداشت.

جمعه: بااینکه انتشار خبرهای امیدوار‌کننده‌ای از اوضاع آمریکا و نیز مصمم بودن اروپا برای بهبود اوضاع منطقه پولی یورو فشار رو به بالایی بر قیمت نفت خام وارد ‌ساخت، اما رشد شاخص دلار همراه با برقراری ثبات هرچند نسبی در اوکراین به افت قیمت این کالای استراتژیک منجر شد.

15-8




دانلود نسخۀ PDF